Thursday, March 5, 2009

Alhamdulillah.



Sedar tak sedar, kini sudah 5 bulan aku terperuk di kampung sejak kemalangan yang hampir meragut nyawaku. Aku rindu mahu berjalan seperti biasa, berjalan mencari rezeki, berjalan untuk melihat dunia, dan berkayuhan basikal untuk riadah. Nikmat berjalan hanyalah sementara..dan kecacatan ini juga kuharapkan sementara. Kata doktor, aku akan pulih. Hanya semangat yang kuat diperlukan. Tapi kaki kanan aku semakin mengecil kerana tiada pergerakan yang lama semasa disimen. Otot-otot kaki kananku sudah mengecut dan lesu. Dugaan Allah tetap ada untuk orang yang mampu menanggungya. Tulang 'talus' pada ankle aku patah apabila pickup Nissan Frontier yang juga adalah kereta pertamaku yang baru berusia setahun lebih bertembung dengan van Celcom dari arah bertentangan. Hujan lebat di pagi 7 Syawal 2008 memang mengurangkan lagi penglihatan aku pada jam 4 pagi itu. Seperti biasa aku suka drive seorang diri dari Kota Bharu-KL atau sebaliknya. Dalam keasyikan memandu berlatarbelakangkan lagu raya membuat aku memandu dengan tenang. Kemeriahan hari raya masih terasa apatah lagi bersamaan dengan majlis kenduri kahwin kakak aku. Aku sangat tenang memandu sehinggalah aku dikejutkan dengan selekoh yang amat tajam di depan aku. Pada kelajuan 110km aku sempat turunkan gear tetapi drift masuk ke jalan bertentangan. Dari depan ada van putih yang sangat perlahan. Brek ditekan hinggalah masa terhenti tiba-tiba. Hentaman kuat mematikan kereta aku serta merta di Kilometer 88 Merapoh-KL. Kaki aku rasa basah kerana minyak hitam enjin meleleh atas betis aku. Aku cuba sedarkan diri aku. Buka tali pinggang keledar dan buka pintu tetapi gagal. Pintu aku remuk. Aku cuba bangkit ke sebelah dan turun ikut pintu penumpang depan. Apabila aku jejakkan kaki ke tanah, aku rebah. Pergelangan kaki kanan aku terkulai layu. Dengan tenaga yang masih ada aku melompat-lompat ke bahu jalan kerana aku takut dilanggar oleh lori kerana kereta aku terhenti di tengah jalan. Banyak juga kereta lain nyaris menghentam bangkai kereta aku. Aku lihat seorang pemuda juga melompat-lompat ke bahu jalan kerana kakinya juga patah. Seorang lagi terpaksa diusung. Syukur kedua-dua orang atas van itu tidak maut. Seorang pemuda dari restoran di tepi jalan bertungkus lumus membantu aku mengucap dan aku pula terbayang semua flashback kisah hidup aku yang lalu. Satu demi satu kereta memperlahankan kelajuan hinggalah polis tiba. Tidak lama kemudian ambulan datang dan aku dibawa bersama 2 orang pemuda itu ke Wad Kecemasan Hospital Gua Musang. Sejak itu bermulalah segalanya yang tidak pernah aku alami sepanjang hidup aku sehinggakan blog ini wujud. Kini, Alhamdulillah kesihatanku memberansangkan dan selera makan tidak terjejas. Kepada kawan-kawan, terima kasih atas sokongan kalian. Aku takkan lupa kepada yang datang melawat di hospital, yang menghiburkan hati aku, yang memberi semangat, yang bawa aku jalan-jalan cari makan dan terima kasih kepada yang selalu mendoakan kesejerahteraanku. Semoga Allah mencucuri rahmatNya kepada kalian, amin.

2 comments:

  1. marvelous cerpen cerita kejadian xsident ko nih.. apa pon.. bersyukurlah.. nyawa ko masing panjang..

    ReplyDelete
  2. Takdelah marvelous. Sekadar berkongsi pengalaman. Ingatlah, ada lagi yang masih kurang bernasib baik..

    ReplyDelete